Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Därför ställer banken frågor om dig och din ekonomi

När du besöker banken på ett av våra kontor, via telefon eller via våra digitala tjänster händer det att vi ställer frågor om dig och din ekonomi. Här kan du läsa exempel på frågor och varför vi ställer dem.


Det finns lagar som är viktiga för att motverka penningtvätt och mutbrott och det finns lagar för att skydda dig som kund, så att du får tillräckligt med information när du placerar dina pengar. Det är lika för alla kunder - alla får samma frågor när de vill ha hjälp med samma slags bankärende.

För att förhindra att banker utnyttjas för penningtvätt införs regler i stort sett i hela världen. Den svenska lagen, Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, grundar sig på EU:s tredje penningtvättsdirektiv, som innebär att alla finansiella företag inom EU är skyldiga att förhindra penningtvätt. Lagen omfattar även
företag och yrkesutövare utanför den finansiella sektorn såsom revisorer, advokater, fastighetsmäklare med flera.

Motsvarande regler gäller för åtgärder mot finansiering av terrorism.

Läs mer här 

Så här tänker vi när det gäller hantering av personuppgifter

Ekollon på gren

Ibland behöver vi veta mer om dig som kund

På grund av ökade krav och strängare regelverk är vi som bank skyldiga att ha väl dokumenterad kännedom om våra kunder. Därför kan du som kund bli tillfrågad att fylla i en blankett med frågor som rör dig och din ekonomi.

Två kvinnor på väg till möte

När du ska sätta in kontanter

En kvinna visar affärs detaljer på sin dator

När du gör en internationell betalning

Stäng Skriv ut