En kortreklamation är viktigt att göra om dina beställda varor inte dykt upp eller om du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort. Det gäller även om du blivit belastad två gånger för ett köp eller inte fått ut det begärda beloppet från automaten.
När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta säljföretaget för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med, kvitton eller e-post och brev.
Mastercard och Visa har regler som behöver följas vid en reklamation. Detta gäller för att du som kund och banken inte ska förlora sin reklamationsrätt. Därför är det viktigt att agera snabbt vid en reklamation.
Om du behöver spärra kortet
Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra kort gör du via Spärrservice dygnet runt på 08-411 10 11 eller +46 8 411 10 11 från utlandet. Gäller både ditt bankkort eller ditt betal-och kreditkort.
Reklamera en bankkortstransaktion
Om du vill reklamera en transaktion på ditt bankkort loggar du in på internetbanken. Under Ekonomisk översikt/ Kortöversikten gör du kortreklamationen direkt i din internetbank. Du kan även kontakta ditt lokala bankkontor eller ringa 0771-22 11 22.
Tänk på att läsa och fylla i din kortreklamation så noggrant som möjligt. Bifoga alltid underlag som styrker din reklamationsorsak. Det kan vara kopia på eget köp, orderbekräftelse, kopia på kommunikation med säljföretag eller polisanmälan.
Reklamera bankkortstransaktion i internetbanken
Reklamera en betal- och kreditkortstransaktion
Om du vill reklamera en transaktion på ditt Fryksdalen Framför Allt-kort/Banken i Norra Klarälvdalen-kort, kontakta ditt bankkontor så hjälper vi dig.