Skip to content

Frågor och svar om kort

Utsikt från Tossebergsklätten

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om kort.

  • Hur byter jag PIN-kod på mitt bankkort?

    Du byter din PIN-kod i någon av automaterna från Bankomat. Kom ihåg att välja en kod som är svår för utomstående att avslöja och som inte är en enkel kombination. Koden får inte ha något samband med ditt personnummer, kortnummer, kontonummer, telefonnummer eller liknande.

     

    Hur beställer jag en ny PIN-kod till mitt betal- och kreditkort?

    Det går inte att beställa en ny PIN-kod till ditt betal- och kreditkort. Om du glömt din PIN-kod kan du däremot beställa en påminnelse på din nuvarande PIN-kod.

     

    För att beställa en påminnelse av din PIN-kod:
    – Ring EnterCards kortservice på 0771-48 00 40
    – Ring Kundcenter Privat 0771-22 11 22
    – Besök ditt närmaste bankkontor. Hitta ditt bankkontor

     

    Jag har glömt PIN-koden till mitt bankkort, hur gör jag?

    Du kan se din PIN-kod till ditt bankkort i appen eller internetbanken.

     

    I appen:
    - Logga in i appen

    - Klicka på Kort i menyn.
    - Välj kortet som PIN-koden ska visas för.
    - Klicka på knappen Visa PIN-kod längst ner.
    - Verifiera med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.
    - Håll in knappen ”Tryck och håll för att se” för att visa PIN-koden.

     

    I internetbanken:

    - Logga in i internetbanken.
    - I menyn, klicka på Konton och kort och sedan på Översikt.
    - Välj bankkortet vars PIN-kod ska visas.
    - Klicka på Visa PIN-kod och signera med BankID.
    - Klicka för att visa PIN-koden och klicka en gång till för att gömma den.

  • Hur gör jag för att kunna handla med kortet på internet?

    För att kunna använda ditt bankkort eller betal- och kreditkort på nätet behöver du öppna det för internetköp. Du öppnar enkelt dina kort i internetbanken privat genom att logga in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

     

    Genom att öppna ditt kort för internetköp blir det anslutet till Mastercard Identity Check. Det är en kostnadsfri tjänst och innebär att du behöver bekräfta dina köp med Mobilt BankID eller lösenord och SMS i de butiker där du ser loggan för Mastercard Identity Check. Läs mer om att handla med kort på nätet

     

    Kommer jag alltid uppmanas att bekräfta mina köp med Mobilt BankID när jag handlar?

    Du kommer att uppmanas att använda Mobilt BankID eller lösenord och SMS när du handlar i en internetbutik som är ansluten till Mastercard Identity Check. Alla internetbutiker är i nuläget inte anslutna så i vissa fall kommer du inte att få möjlighet att bekräfta ditt köp. Titta på internetbutikens hemsida efter loggan för Mastercard Identity Check.

     

    Att tänka på vid prenumerationstjänster

    Ditt kort behöver vara öppet för internetköp vid den första betalningen när prenumerationen inleds.

    Därefter kan du ha ditt kort stängt för internetköp om du vill. De återkommande betalningarna kommer fortsätta att dras ifrån ditt konto om butiken skickar betalningarna som en prenumerationsbetalning.

     

    Vilka kort kan jag använda för internetköp?

    I nuläget kan du öppna nedanstående kort för internetköp: 

    Bankkort Mastercard
    Bankkort Maestro
    Betal- och kreditkort Mastercard
    Betal- och kreditkort Mastercard Guld
    Betal- och kreditkort Mastercard Platinum

    En förutsättning för att kunna använda dina kort på nätet är att du öppnar de för internetköp i internetbanken. För att kunna göra det behöver du ha tillgång till internetbanken privat med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. För att ha internetbanken Privat behöver du vara minst 18 år gammal.

     

    Kan jag betala med mitt kort på nätet direkt efter att jag har öppnat det för internetköp?

    Ja, du får en bekräftelse på att kortet är öppet för internetköp i samband med att du öppnar det i internetbanken. I vissa fall kan en fördröjning förekomma, trots att du fått en bekräftelse. Om du inte kan handla direkt efter att du öppnat kortet för internetköp kan du behöva vänta en stund och försöka igen med att betala.

     

    Kan jag använda mitt kort i en butik som inte är ansluten till Mastercard Identity Check?

    Ja, du kan använda ditt kort i butiker som inte är anslutna om du har öppnat ditt kort för internetköp i internetbanken.

     

    Jag kan inte ha Mobilt BankID, hur gör jag då?

    Har du inte möjlighet att använda dig av Mobilt BankID kan du istället bekräfta dina köp på internet med lösenord och SMS. Du väljer ett lösenord och ansluter ditt mobilnummer i internetbanken. Du kan bara ansluta svenska mobilnummer.

  • När får jag mitt nya kort?

    Du får automatiskt ett utbyteskort när giltighetstiden på ditt befintliga kort löper ut. Utbyteskortet kommer senast den 20:e i den månad som står på ditt befintliga kort.

  • Hur ser jag min inbetalning till betal- och kreditkortet?

    I internetbanken privat kan du se dina inbetalningar och räntedebiteringar. Du gör det enkelt genom att titta i transaktionshistoriken för dina betal- och kreditkortstransaktioner för det aktuella kortet. Genom att ändra i urvalet i rullistan till att endast visa inbetalningar och räntedebiteringar så får du fram dina uppgifter om detta.

  • Hur kan jag följa min kortbeställning?

    Du kan följa din kortbeställning på två olika sätt i både appen och internetbanken.

     

    I appen:

    Via ”Följ din kortbeställning”
    - Logga in i appen

    - Klicka på Kort i menyn.

    - Välj kortet som du vill se status för.

    - Klicka på knappen Följ din kortbeställning.

    - Välj kortet du vill se status för.

     

    Via ”Övriga ärenden”

    - Logga in i appen.

    - Klicka på menyn.

    - Välj Övriga ärenden.

    - Välj Mina ärenden.

    - Välj det kort du vill se status för.

     

    I internetbanken:

    Via ”Följ din kortbeställning”

    - Logga in i internetbanken.

    - Klicka på Kort i menyn.

    - Välj Följ din kortbeställning under Hantera kort.

    - Klicka på det kort du vill se status för.

     

    Via ”Övriga tjänster”

    - Logga in i internetbanken.
    - Välj Övriga tjänster i menyn.
    - Klicka på Mina ärenden under Övrigt.
    - Välj sedan det kort du vill se status för under Pågående ärenden.

     

    Vilka kort kan jag följa status på?

    I nuläget kan du följa status för nybeställningar, ersättningskort samt förnyelse av bankkort Mastercard, bankkort Mastercard ung och bankkort Maestro.