Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Dator och mobil

Säkerhet

Banker blir ofta utsatta för säkerhetsangrepp och bedrägerier, och vi utvecklar ständigt våra säkerhetslösningar. Det är viktigt att du som bankkund vet hur bedragarna arbetar och hur du kan skydda dig. Kontakta oss gärna om du har frågor om säkerhet.

Bedragare gör allt för lura dig, exempelvis genom att utge sig för att vara din bank eller skicka olika typer av virus. Ju mer du vet hur de arbetar, desto bättre kan du skydda dig. Här är några viktiga råd och tips.

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom de kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder via Facebook och andra sociala medier.
  • Banken ber dig aldrig att via telefon, e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.

Mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig

Läs mer om säkerhet och support för våra internet- och telefontjänster

Digital Support

Telefon: 0771-97 75 12
Svarar på frågor om bankens tjänster.

BankID Support

Telefon: 010-49 49 188
Hjälper dig med frågor om BankID.

Spärrhjälp

Spara spärrnumren i din mobiltelefon så har du dem alltid till hands.

Ta en provtur i Internetbanken

Prova på vår Internetbank och få koll på våra tjänster.

Banksäkerhet

Svenska Bankföreningen har samlat tips och råd för ökad trygghet.

Rapportera konstigheter

Svara aldrig på skräpmejl, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar, falska virusvarningar och liknande.

Stäng Skriv ut